Održana Mala škola medijske pismenosti za prosvetne i omladinske radnike u Bačkoj Topoli

foto: Centar lokalne demokratije

Trening je održao Stefan Janjić, docent na Odseku za medijske studije Filozofskog fakulteta u Novom Sadu i novinar portala FakeNews Tragač, koji je učesnicima najpre predstavio osnove popularnih zabluda i dezinformacija, zatim diskursne strategije kojima se koriste pseudonaučnici, kao i trikove za prepoznavanje i analizu pseudonaučnih tvrdnji. Na kraju prve interaktivne radionice, učesnici su dobili vežbu u vidu loto listića, gde su imali zadatak da zaokruže sedam brojeva. Po zaokruživanju, učesnici su naveli razloge zbog kojih su odabrali baš te broje, da bi im potom predavač obrazložio zbog čega njihovi razlozi i te kako utiču na izvlačenje brojeva i da to nije slučajan proces, već zanovan na verovatnoći.

Druga interaktivna radionica je bila posvećena algoritamskim rešenjima na osnovu kojih četbotovi, bazirani na veštačkoj inteligenciji, kreiraju tekst. Učesnici su na konkretnim primerima mogli da nauče koje su to „crvene zastavice“ pomoću kojih mogu da prepoznaju da li je određeni tekst autentičan. Da bi naučeno mogli i da primene, učesnici su kao vežbu dobili da analiziraju vesti, saopštenja, sažetke radova, eseje i delove krimi romana sa zadatkom da utvrde da li je tekst autentičan ili veštački kreiran.

Upravo ovaj deo treninga privukao je najveću pažnju učesnika, koji su istakli da je to oblast u kojoj bi želeli dalje da se usavršavaju.

„Vreme usmereno na učenje, mnogo primera, interesantno, primenjivo, u prijatnoj atmosferi. Način na koji je predavač pristupio temi i otvorio probleme o kojima je govorio, osvežavajući su. Tehnike za prepoznavanje AI diskursa su nešto što ćemo sigurno korititi u radu“, rekla je učesnica treninga iz Bačke Topole.

„Naučio sam nove tehnike kritičkog mišljenja i načina da dođemo do tačnih informacija“, kazao je učesnik treninga iz Subotice.

„Novo mi je što sam saznala šta je ChatGPT i kako funkcioniše, način na koji se prepoznaje“, dodala je učesnica treninga iz Bačke Topole.

„Veoma su korisne smernice za prepoznavanje diskursa AI, kao i skretanje pažnje na neke od ‘zamki’ koje se koriste i na koje se oslanjaju pseudonauke“, podelilo je svoj utisak učesnik treninga iz Bačke Topole.

Na kraju treninga, učesnicima je predstavljena Inicijativa za uvođenje kontinuirane edukacije iz oblasti medijske i informacione pismenosti u obrazovnim ustanovama u Subotici, Bačkoj Topoli i Kanjiži, koju Centar lokalne demokratije Subotica pokreće u sklopu projekta kako bi se prosvetnim radnicima u navedenim lokalnim samoupravama omogućilo da steknu adekvatno znanje da izvode nastavu iz medijske i informacione pismenosti, a samim time bolji kvalitet nastave i stečenog znanja kod učenika.

Trening je organizovan u sklopu projekta „Između redova: Mala škola medijske pismenosti“, koji sprovodi Centar lokalne demokratije Subotica u partnerstvu sa portalom Magločistač, uz podršku Švedske u okviru programa Beogradske otvorene škole „Mladi i mediji za demokratski razvoj“.

Autor fotografija: Julijana Patarčić, Centar lokalne demokratije Subotica