Generacija II
Rekonstrukcija pruge Zaječar-Niš završena je decembra 2021. godine. Ipak, posle mesec dana krenula je još jedna rekonstrukcija, ovog puta samo jedne deonice. Voz između Niša i Zaječara krenuo je da saobraća krajem prošle godine, ali prugom koja je koštala pet milijardi dinara, vozovi i dalje putuju četiri sata, a vagoni ispadaju.
Pruga Zaječar-Niš modernizovana - vagoni i dalje ispadaju iz šina, a voz putuje četiri sata
Rekonstrukcija pruge Zaječar-Niš završena je decembra 2021. godine. Ipak, posle mesec dana počela je još jedna rekonstrukcija, ovog puta samo jedne deonice. Voz između Niša i Zaječara saobraća od kraja prošle godine, ali prugom koja je koštala pet milijardi dinara, vozovi i dalje putuju četiri sata, a vagoni ispadaju.
Zaječarka Andrijana, kao i mnogi studenti, vozom putuje jer je najjeftiniji vid prevoza. Jedna povratna karta, koja traje 15 dana, jeftitinija je od autobuske. Put vozom jeste najpovoljniji, ali i najsporiji.
Ono je presporo, putuje se maltene četiri sata. I ranije je toliko išao, ali sad vozom idem češće jer i češće putujem, plus je najjeftinije, otkriva nam Andrijana.
Rekonstrukcija ove pruge krenula je 2019. godine nakon tri iskliznuća u roku od mesec dana.
Iskliznuća, prevrnuća i ostale peripetije – od ministarke do lokomotive
Cela ova priča o rekonstrukciji otpočela je 19. januara 2019. oko 22.30 časova kada su kod mesta Jasenovik dve cisterne iskliznule iz šina. U njima se nalazio amonijak, na sreću obezbeđen.
Nedugo zatim, 10. februara, desilo se još jedno iskliznuće, tri kilometra udaljeno od mesta prethodne nezgode. Ovog puta su to bila pet vagona puna fosforne kiseline.
Meštani su tada najavljivali blokadu, a pozvana je bila i tadašnja ministarka saobraćaja, Zorana Mihajlović.
Obećali su iz Železnice da rekonstrukcija počinje do 27. februara, ako se to ne desi, smenjivaću direktore, rekla je za tada za medije.
I zaista, rekonstrukcija pruge, koja gotovo 60 godina nije menjana, počela je 25. februara.
12. decembra 2021. godine na pruzi od Niša do Zaječara ponovo su bili vozovi, o čemu javnost nije ni bila obaveštena.
Ipak, i posle rekonstrukcije vreme putovanja ostalo je isto, a otkazivanja i kašnjenja su se nastavila.
Meni do sada nije kasnio, niti je bio otkazan voz, ali jeste mom bratu i sestri koji su njime hteli da idu malo pre prvog maja. Nisu im rekli razloge, samo da je otkazan, pa su morali autobusom, kaže Andrijana.
Godinu dana kasnije, nakon što je rekonstruisana i deonica od Niša do Matejevca, voz između Zaječara i Niša nastavio je da saobraća, ali su se nesreće na prugama nastavile.
Prva se dogodila 29. decembra kada je vagon teretnog voza sa fosfornom kiselinom iskliznuo je iz šina kod sela Vratarnica u blizini Zaječara.
Do curenja nije došlo, kao ni mesec dana kasnije kada su dve cisterne, takođe sa fosfornom kiselinom, iskliznule iz šina baš na ulasku u stanicu u Zaječaru.
Ni ovo nisu jedinstveni slučajevi. Kako naše istraživanje pokazuje, od remonta pruge pa do četiri puta su vagoni iskliznuli sa šina, dok poslednji primer predstavlja prelom šine.
Iskreno, nije mi svejedno kad čujem da se tako nešto desilo. Kako da znam da sledeći put neće biti voz u kome se ja nalazim, upitala je zabrinuto Andrijana.
Građavinski inženjer Danijel Dašić kaže da kod nas postoji sveto trojstvo koje se zove projektant, izvođač i nadzorni organ koje stvara Bermudski trougao gde se ruše putevi, urušavaju brda i ispadaju vozovi iz tek rekonstruisanih šina.
Sve to, kaže, kako bi se izbegla odgovornost.
Neophodno je da se sve dešava onako kako je projektant zamislio, da izvođač obavlja radove u skladu sa tim i da nadzorni organ vrši kontrolu svojim redovnim obilascima koji su po zakonu dnevni, ističe Dašić.
Hronološki prikaz nesreća na pruzi Niš-Zaječar (Izvor: Jovan Živković)
Putovanje kao večnost
Kada je o brzini kojom vozovi idu na ovoj pruzi reč, Dašić kaže da je veliki problem ovog projekta to što mi ne znamo kakav je to projekat, odnosno da li je reč o rekonstrukciji postojeće pruge koja je bila loša ili rekonstrukciji pruge sa ciljem da se unapredi brzina saobraćaja.
Rekao bih da je nedostatak kvalitetnog uključivanja javnosti, pogotovu stručne javnosti, nedostatak transparentnosti nabavke i izostanak odgovornosti za neizvođene ili loše izvođene radove, nešto što nas vraća na nivo brzine putovanja iz perioda kada su se prve pruge pojavile u Srbiji pre više od stotinu godina, zaključio je Dašić.
Kako kažu iz Železnice, poslednja rekonstrukcija pruge Zaječar-Niš bila je 1961. godine, zbog čega su vozovi na većini deonica ove pruge saobraćali između 10 i 20 kilometra po času.
Na pitanje koliko je povećana brzina vozova na ovoj relaciji i koliko im je vremena potrebno da pređu 108 kilometara, koliko ima od Zaječara do Niša, preciznog odgovora nema.
Programom poslovanja „Infrastrukture železnice Srbije“ za 2023. godinu predviđeno je da se između Knjaževca i Zaječara uradi kapitalni remont pruge, ukupne dužine 23 kilometra, rekli su nam iz Železnice.
Do tada će neka Andrijana između ova dva grada na jugoistoku Srbije putovati četiri sata, dok će, na primer, neki drugi putnik od Beograda do Novog Sada, razdaljinu 33 kilometara kraću, preći za 25 minuta.
Autor teksta: Jovan Živković
Autor naslovne fotografije: Jovan Živković
Tekst preuzet sa: Media&Reform